Information för boende hos oss och till nya kunder.

Vi jobbar och eftersträvar att det ska vara trivsamt hos oss om du bor i en av våra fastigheter med det går bäst om vi alla hjälps åt för att skafa trivsamma områden.

 

Vi har idag närmre 300 lägenheter och bestånder växer för varje år som går och varje nytt område kommer med nya utmaningar och utofmringar så vi försöker hålla all information så uppdaterad som möjligt så det blir enkelt för dig som bor hos oss och för potenciella kunder att navigera sig runt detta.

 

Våra områden idag är utpspritt inom västmaland men framförallt Västerås med dess service orter. Vi kommer jobba med lite förkortningar på de olika områderna så man vet vad som gäller. Emellanåt burkar det dyka upp enkla frågor och svar som vi brukar ta upp med folk som man kan läsa här.

 

SK = Skultuna
SB = Kartbladsvägen/Referensvägen
KU = Kummelgårdsgatan
AV = Aromas Väg
KL = Kamomillvägen
GÄ = Gäddeholm
BH = Bjurhovda
SKÄ = Södra Källtorp 1-7 + 33 - 35 (Kommande)

 

FRÅGA: Bredband, TV, Telefoni. (SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Majoriteten av våra lägenheter är anslutna till Fibra's stadsnät. Inom detta nätverk finns det flera leverantörer som erbjuder bredband, tv och telefoni, som hyresgästerna behöver ordna själva. Detta gäller för alla områden förutom (SK). Där finns något som kallas Telia Triple Play, vilket är en del av lägenhetens utrustning. Det är valfritt för hyresgästerna att använda, men det finns tillgängligt och man kan skapa ett konto för att beställa till sin lägenhet. Detta är ett separat abonnemang via Telia för TV och bredband.Våra hus byggs idag inte med det klassiska antennuttaget då majoriteten av invånarna har någon form av streamingtjänst, såsom Netflix eller Amazon Prime. Många väljer även att avstå från traditionell TV, eftersom SVT1 och SVT2 är tillgängliga utan kostnad via deras play-appar.

 

FRÅGA: Förråden och nyckel dit, hur fungerar det? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Våra områden har olika utformningar och varierar avsevärt i utseende, vilket naturligtvis leder till att förrådsplaceringarna varierar mycket. Varje lägenhet har ett tillhörande förråd som är separat från själva lägenheten. Ditt förråd är märkt med din lägenhetsnummer/adress och din lägenhetsnyckel passar till det. Vissa områden har även förråd integrerade i själva lägenheten, antingen en våning upp eller på samma plan, beroende på lägenhetens storlek och utformning.

 

FRÅGA: Hur fungerar parkeringar i olika områden och osv? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: I våra områden finns det parkeringsmöjligheter. I vissa områden har vi täckt behovet helt, vilket innebär att varje lägenhet har möjlighet till en parkeringsplats. I vissa fall ingår parkeringen som en del av lägenheten, medan det i andra fall är en obligatorisk tilläggskostnad. I ytterligare andra områden är parkeringen separat hyrbar, där det finns möjlighet att hyra en plats om behovet finns för bilen.

I alla våra områden finns det övervakning som utförs av Avarn Security (tidigare bevakningstjänst). De patrullerar områdena för att se till att alla står på rätt plats och förhindra obehöriga intrång. Det är viktigt för oss att du som kund alltid känner dig trygg och kan komma hem till din egen parkeringsplats utan hinder. Från och med 2024 har vi infört ett boendekort som alla får av oss vid nyckelutlämningen. Detta boendekort ska placeras synligt i framrutan. Observera att det endast gäller ett parkeringskort per lägenhet. Om du önskar fler än ett kan detta ordnas mot en extra kostnad.

På vissa av våra områden har vi även extra parkeringsplatser som kan hyras. För dessa platser tillhandahåller vi också gratis extra kort. Priserna för parkeringsplatserna varierar beroende på område.

 

FRÅGA: Vad gäller vid olika former av avbrott/störningar? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Det finns olika former av störingar eller avbrott som kan komma under ens tid i en bostad, även om man gör allt för att undvika detta och förebygga det så händer det från och till, och då kan det vara bra att veta vad som gäller tex.

 

-Strömavbrott som påverkar hela lägenheten: Om ett strömavbrott inträffar på vardagar eller helger efter arbetstid ska man alltid kontakta Avarn Security i första hand. De kan åka ut och byta säkringar om det är nödvändigt. Innan man kontaktar Avarn bör man dock undersöka om avbrottet är lokalt i ens eget säkringsskåp. Det är vanligtvis orsakat av överbelastning på grund av defekta produkter eller hög användning under högtider. Man kan också kolla om det är ett områdesavbrott genom att se om flera hus i området är strömlösa. Information om avbrott kan vanligen hittas på Mälarenergis eller Vattenfalls hemsidor. Vid områdesavbrott bör man avvakta tills elföretagen har löst problemet och undvika att kontakta Avarn.
-Strömavbrott som endast påverkar ett enskilt rum: Om ett strömavbrott bara påverkar ett rum och det inte är akut, kan man vänta till nästa vardag för att kontakta oss istället för att ringa Avarn. Samma process bör följas som för helhetsavbrott, inklusive att kontrollera säkringsskåpet först.
-Vattenläckor: Olika typer av läckage kan uppstå i en bostad. Om det är en kraftig läckage där vatten sprutar ut, bör man försöka stänga av vattnet vid vattenventilen och omedelbart kontakta oss om det är under arbetstid, eller Avarn om det är efter arbetstid eller under helger. Vid droppande läckage kan man använda något för att samla upp vattnet och sedan kontakta oss för att få hjälp.
-Läckage från tvättmaskiner om vattenläckage uppstår från en tvättmaskin kan detta ibland bero på igensättning i avloppsröret snarare än en defekt i maskinen. Om vattnet kommer från själva maskinen bör den stängas av och används inte. Kontakta oss för vidare hjälp.

-Brand är något vi alla fasar över ska ske i våra hem därför är det alltid viktigt speciellt i trähus att man vidtar alla möjliga åtgärder för att undvika dessa som att följa de regler och föreskrifter som finns runt detta, men börjar det brinna rädda er snabbast möjligast och kontaktar räddningstjänsten och varna andra.

KOM IHÅG du som lägenhetsinnehavare har ansvaret att se över så din brandvaranre i lägenheten alltid fungerar.
-Störningar från grannar: Om grannar stör med hög musik eller annat olämpligt beteende, bör man först försöka prata med dem för att hitta en lösning. Om problemet kvarstår kan man kontakta oss under arbetstid för att få hjälp.-Vid störningar som inträffar mellan kl. 22:00 och 07:00, med undantag för plogning eller nödvändiga arbeten, bör man kontakta Avarn. Det är viktigt att dokumentera kommunikationen med Avarn och notera när de kommer och vid vilka tider störningarna har skett. Informera alltid grannarna om eventuella tillställningar som kan orsaka störningar.
-Vardagliga ljud: Ljud som uppstår från vanliga aktiviteter i en lägenhet, såsom steg, prat eller barns lek, är en naturlig del av att bo i ett flerfamiljshus

 

FRÅGA: Vad gäller om något behöver lagas eller något går sönder i lägenheten? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Även om man försöker förebygga så mycket fel som möjligt, så kan fel ändå uppstå och behöva åtgärdas. Dessa fel kan variera i karaktär och kräva olika typer av hantering. Om felet inte är akut, är det enklast att upprätta en felanmälan via vår egen portal, där du också kan uppdatera din e-postadress eller telefonnummer för att säkerställa att vi alltid har aktuell kontaktinformation. Portalen kan nås via följande länk: [https://carpenterhus.realportal.nu/](https://carpenterhus.realportal.nu/). För att logga in, använd BankID och personnummer eller den personliga inloggningsinformationen som du fick vid nyckelutlämningen.

Det kan hända att portalen är knuten till en annan persons personnummer om flera personer bor i lägenheten. I så fall kan det innebära att du inte kan logga in med den andra personens uppgifter, eftersom denne har BankID.

Olika typer av fel kräver olika typer av hantering. Mindre fel kan åtgärdas snabbt, medan andra fel kan ta längre tid. När det gäller vitvaror strävar vi alltid efter att reparera dem först av miljöskäl, men ibland kan det vara nödvändigt att byta ut dem.

För att anmäla en vitvara, börja med att ta en bild på serviceetiketten som sitter fast på enheten. Denna etikett innehåller vanligtvis modellnummer, serienummer eller streckkod. Skicka sedan in bilden via portalen när du gör din felanmälan. Notera att endast JPEG-format med en maximal filstorlek på 16 MB stöds.

Vi kommer sedan att upprätta en felanmälan till rätt tekniker som kommer att kontakta dig för en tidsbokning. Observera att tekniker aldrig åker ut om inte en felanmälan har gjorts via oss. Vi skickar inte ut tekniker utan en korrekt felanmälan. Ge aldrig ut personnummer eller annan känslig information till någon som säger sig vara från oss eller våra partners.

Serviceetiketter kan placeras på olika ställen beroende på typ av vitvara. Här är några exempel:

- Tvättmaskin: Kan sitta på insidan av maskinen, ofta strax ovanför eller på själva gummi membranet på glas luckan.
- Diskmaskin: Kan sitta på sidan av maskinen när luckan är öppen, vanligtvis på vänster eller höger sida.
- Ugn: Kan sitta på insidan av ugnen när luckan är öppen, vanligtvis på sidorna eller på baksidan av maskinen.
- Mikrovågsugn: Kan sitta på insidan av mikrovågsluckan, strax ovanför öppningen.
- Kyl/frys: Kan sitta på dörren eller inne i enheten, ibland finns de även vid utdragbara grönsakslådor.

Om du har en lägenhetsinstruktionsbok, kan du också hitta serviceetiketterna där.

 

FRÅGA: Vad gäller med värme och hur styrs och regleras sådant?
SVAR: Denna fråga brukar komma upp varje höst/vinter och vinter/vår, då olika områden har olika typer av värmekällor.

Boenden i Skultuna har så kallad kallhyra där man själv betalar för värmen, och den styrs via värmepannor som sitter i varje lägenhet. Dessa bör vara inställda på 2.8 under vintermånaderna för optimal värmereglering och 2.5 resten av året. Det är viktigt att läsa manualen innan man ändrar inställningarna för att undvika eventuella fel.

Resterande områden har antingen bergvärme eller fjärrvärme som en centraliserad värmekälla. Många av våra lägenheter har även golvärme som styrs via inomhustermostater, med undantag för (SB) där det styrs via små undercentraler och vanliga element med termostater på övreplan.

Hur fungerar då dessa olika varianter? För att ställa in önskad temperatur använder man sig vanligtvis av en termostat, antingen genom att vrida ett reglage eller välja +/- på sin digitala termostat. Vissa termostater är laddningsbara så att man kan ladda batterierna själv. När man väljer önskad temperatur i lägenheten, startar en huvudcentral att skicka ut värme när temperaturen sjunker under 6-7°C utomhus. Systemen kan vara tröga och ta en stund att komma igång, särskilt under övergångsperioder som november/december när vintern blir kallare. På våren kan man uppleva motsatt effekt när det blir för varmt på dagen och för kallt på natten, vilket kan kräva justering av termostaterna.

Alla dessa system är vattenbaserade, och det tar en liten stund från att termostaten ändras till att man känner en skillnad i temperaturen. Det är normalt att det är lite kallare nära fönster och dörrar då dessa generellt sett inte är lika välisolerade som väggar, tak och golv i huset.

Om det fortsätter att vara kallt och ingen förändring märks, bör man alltid kontakta oss för vidare hjälp och åtgärder.

 

FRÅGA: Vad gäller vid skadedjur (möss m.m.) (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Det händer ibland att möss eller andra skadedjur flyttar in hos oss, och det är inte alltid så behagligt. Möss och andra gnagare tenderar att söka skydd hos människor när vintern närmar sig, för att undkomma kylan och andra rovdjur som är aktiva under vintermånaderna. Det är därför viktigt att tänka på vissa saker runt hemmet för att undvika att oavsiktligt ge dem skydd.

Om du har utemöbler, kompost eller annat som står nära husfasaden, se till att placera dem längre bort från huset. Dessa kan annars ge möss och andra skadedjur en möjlighet att smyga sig in när dörrar eller altandörrar öppnas under vintern. Det är även vanligt att möss söker skydd kring föremål som barnvagnar eller andra saker nära entrédörrar och tar chansen att smita in när tillfälle ges. Möss kan hoppa ganska högt, så höjdskillnader mellan ute och inne utgör sällan ett hinder för dem.

Undvik att lämna matrester eller soppor utanför din dörr, vare sig det är i trapphuset eller utanför en dörr som öppnar mot det öppna, då dessa kan locka till sig skadedjur. Ha inte heller dörrar öppna för länge under höst- och vintermånaderna när du går ut, eftersom det är lätt för möss att smyga sig in när dörren står öppen under längre perioder.

Om du ändå får möss inomhus kan vi hjälpa till genom att ställa ut musfällor och undersöka hur de har kunnat ta sig in, eftersom användning av gift är förbjudet.

Om du upplever problem med annan ohyra, som till exempel getingar under sommarmånaderna, kontakta oss så bokar vi in en saneringsfirma för att åtgärda problemet. Ibland kan även silverfiskar bli ett bekymmer, och för att undvika det är det viktigt att hålla rent och torrt i hemmet för att inte locka dem till platser där de trivs.

Observera att humlor och bin inte saneras, eftersom de är fridlysta och viktiga pollinerare som inte får bekämpas.

 

FRÅGA: Vad gäller vid andrahandsuthyrning? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Vi tillåter inte uthyrning i andra hand. Vid misstanke om uthyrning eller annan olovlig användning av lägenheten riskerar man att omedelbart förlora sitt boende. Om du som granne misstänker att någon upplåter sin lägenhet för annat ändamål än boende, uppmanar vi dig att kontakta oss snarast möjligt. Anmälan kan göras anonymt, och vi kommer att följa upp och undersöka situationen.

 

FRÅGA: Hur betalar jag min räkning? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: När du betalar din månadsavisering anger du OCR-numret i bankens OCR-fält, och sedan sköter betalningen sig automatiskt. Om du önskar att få din månadsavisering via KIVRA kan du kontakta oss via e-post för att göra detta. Annars skickas alla våra aviseringar ut via e-post till den angivna adressen som är registrerad hos oss. Därför är det viktigt att du alltid håller din e-postadress uppdaterad hos oss. Ibland kan e-postmeddelandet hamna i skräpposten, så det är bra att kontrollera där också. Tyvärr kan vi för närvarande inte erbjuda autogiro.

 

FRÅGA: Får jag grilla hemma? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Absolut, du får grilla på balkongen, men det finns vissa regler som måste följas. Alla som har en balkong får endast använda elgrillar på dessa, förutsatt att det finns eluttag på balkongen. Användning av gasol- eller kolgrillar är inte tillåtet på balkongerna. I stället hänvisas man till gemensamma grillplatser för att använda sådana grillar. Kom ihåg att det du tar med dig dit också måste tas med dig därifrån för att hålla området rent och snyggt. Om du bor på ett sådant område där du har en egen uteplats, tillåts användningen av alla typer av grillar. Det är dock viktigt att placera grillen en bit bort från husfasaden för säkerheten, men samtidigt är det nödvändigt att respektera grannarna runtomkring. Det handlar om att använda sunt förnuft och vara hänsynsfull gentemot andra boende för att skapa en trivsam miljö för alla.

 

FRÅGA: Har du gräsmatta? eller uteplats till lägenheten?  Vad gäller då? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: I många av våra områden finns det lägenheter på bottenvåningen, och vissa av dessa har en uteplats med antingen lite gräsyta eller en häck eller ett staket som tillhör. Det är viktigt att regelbundet klippa gräset och se till att hålla det i fint skick för att undvika att ohyra samlas i högt gräs. Dessutom är det viktigt att ta hand om ogräset på ens egen sida av häcken eller staketet. Vi tar också hand om sidan mot allmänningen och de gemensamma ytorna på området för att hålla det snyggt och trivsamt för alla boende.

 

FRÅGA: Vad gäller för regler runt rökning? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: I våra hus råder rökförbud, vilket innebär att användning av alla former av cigaretter, vape-produkter, e-cigaretter och vattenpipor är förbjuden i våra lägenheter. Dessutom är användning av narkotikaprodukter strikt förbjuden inom våra bostäder.

Utomhus finns det ingen lag som förbjuder rökning av cigaretter, vape-produkter, e-cigaretter eller vattenpipor. Men det är viktigt att vara medveten om att grannar kan bli störda av rökning och därför uppmanas alla att visa hänsyn till sina grannar. Dessutom gäller det att ta med sig det man använder utomhus när man lämnar området och inte fimpa eller kasta fimpar utanför eller på uteplatserna. Det är viktigt att hålla våra gemensamma utomhusområden rena och trevliga för alla boende.

 

FRÅGA: Vad gäller för pool/studsmattor på områderna? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Vi tillåter inte användning av pooler eller studsmattor på våra områden. Detta beror på den betydande risken det medför för andra boende, särskilt när det gäller säkerheten. Det finns en risk att obehöriga personer kan komma in på ens tomt och skada sig på dessa objekt. Vi förstår att det kan vara lockande att ha pooler och studsmattor under sommartiden, särskilt för barnens skull, men vi ber er att avstå från att använda dessa på våra områden. Dessutom är det inte tillåtet att använda vattenutkastare för att fylla pooler. Vi ber om er förståelse och samarbete för att upprätthålla en säker och trygg miljö för alla boende på våra områden.

 

FRÅGA: Får man tvätta sin bil på området? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Nej, det är inte tillåtet att tvätta fordon på våra områden eller använda vattenutkastarna för detta ändamål. Detta beror på att de kemikalier som används vid tvätt kan hamna i våra dagvattensystem och orsaka förorening. Vi uppmanar istället att åka till närmsta tvätthall för att tvätta bilen. Kom ihåg att en ren bil inte bara ser bra ut utan också mår bra. Tack för din förståelse och medverkan för att bevara vår miljö ren och frisk.

 

FRÅGA: Vad gäller vid uppsägning av lägenheten? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Precis, om du har skrivit ett kontrakt med Bostad Västerås är det alltid dem du ska kontakta. Oavsett om du har gjort detta personligen eller via någon annan kanal, såsom telefon eller online, är det Bostad Västerås som du bör vända dig till för frågor.

 

FRÅGA: Kan man låta en ny kund flytta in tidigare om man ska flytta ut? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Absolut, det är möjligt under vissa omständigheter att genomföra en tidigare avflyttning. Om du är medveten om att du kommer att flytta tidigare och du har redan städat lägenheten kan du boka en besiktningstid med oss. Vi kommer då ut och besiktigar lägenheten. Om allt är i gott skick kan du lämna tillbaka nycklarna och vi kontaktar den nästa hyresgästen så att de kan hämta nycklarna. Ni kan sedan lösa hyran som återstår mellan er själva.

Vi rekommenderar alltid att använda en städfirma för flyttstädning för att underlätta för er och för att säkerställa att allt blir ordentligt städat. Vi har ett samarbete med Mälardalens Klara Städ & Fönster AB i Västerås som ger våra hyresgäster en rabatt på detta arbete. Annars måste man följa den städchecklista som tillhandahålls vid uppsägning av lägenheten via Bostad Västerås.

Nycklarna till lägenheten måste alltid lämnas in senast kl. 12.00 dagen efter att kontraktet löpt ut. Om detta datum infaller på en helgdag gäller nästkommande arbetsdag. På samma sätt gäller det för personer som flyttar in, de kan hämta nycklarna tidigast efter kl. 12.00 på kontraktsdagen.

Kom ihåg att som nuvarande hyresgäst är det din skyldighet att hålla en visning för den nästa hyresgästen av lägenheten.

 

FRÅGA: Finns det något kö system för bostaäderna i beståndet?  (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Vi tillämpar inte ett officiellt kösystem för våra lägenheter. Alla ansökningar bedöms utifrån likvärdiga kriterier och referenser kan också begäras in för detta ändamål.

 

FRÅGA: Hur gör jag elabbonemang och hemförsökring? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: När du bor hos oss är det viktigt att du tecknar ett eget elabonnemang för ditt boende. Dessutom är det obligatoriskt att ha en hemförsäkring. Detta är viktiga åtgärder för att säkerställa din säkerhet och trygghet under din boendetid hos oss. Oftast behöver nätbolagen någon form av anläggningsid med alla lägenheter är budna med sina respektive adresser hos elbolaget som äger säkringarna så man uppger sin adress till dem så ska dem kunna hitta detta.

 

FRÅGA: Vad gäller för nycklar & extra nycklar? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Vid inflytt i lägenheten tillhandahåller vi alltid tre nycklar. Om du råkar tappa bort en nyckel måste vi genomföra ett cylinderbyte, vilket kan kosta mellan 2000 och 6000 kronor exklusive moms, beroende på om flera cylindrar behöver bytas och eventuella anpassningar för våra huvudnycklar. Om en nyckel går sönder och du kan visa upp den trasiga nyckeln, kan vi tillverka en ny åt dig för en kostnad på mellan 200 och 500 kronor, beroende på situationen. För att få en extra nyckel kan du få en nyckelrekvistion från oss för att kopiera en nyckel hos en av våra auktoriserade låssmeder, som tar hand om alla våra nycklar. Observera att nycklarna inte får kopieras av andra.

 

FRÅGA: Får man sätta upp tavlor/TV på väggen? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Ja, det är möjligt att sätta upp hyllor eller liknande på väggarna i din lägenhet. Dock är det viktigt att använda lämpliga och inte för stora pluggar eller liknande, eftersom du kan bli ansvarig för återställningskostnader vid en besiktning om du flyttar ut. Därför rekommenderar vi att undvika att sätta upp för tunga eller stora föremål på väggarna om möjligt. I taken är det inte tillåtet att sätta upp någonting eftersom dessa ytor är mer känsliga och har inte samma bärighet som resten av lägenhetens väggar. Det är också förbjudet att montera parabolantenner eller liknande på fasaderna.

 

FRÅGA: Får man måla om då? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Ja, du får absolut måla om väggarna i din lägenhet. Det är en vanlig praxis att måla om i neutrala färger för att göra det mer allmänt acceptabelt för eventuella kommande hyresgäster och för att undvika att behöva återställa till originalskicket. Om nästa hyresgäst accepterar de målade väggarna när de flyttar in, blir det deras ansvar att återställa till originalskick om de väljer att göra förändringar senare. Det är viktigt att kommunicera och eventuellt dokumentera sådana överenskommelser för att undvika missförstånd.

 

FRÅGA: Vad gäller runt vinterskötsel av områderna? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Vi ansvarar för skötseln av de stora gemensamma ytorna och andra gemensamma områden under vinterperioden. Dessa områden inkluderar till exempel gångvägar, stora vägarna och gemensamma trädgårdsutrymmen. Å andra sidan ansvarar du själv för att sköta om din egen uteplats, området utanför din dörr och alla områden som bara används av dig personligen, inklusive din egen parkeringsplats. Detta inkluderar uppgifter som snöröjning, sandning och annan underhållning av dessa områden.

 

FRÅGA: Vad gäller runt soppor och slänga avfall? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Allt hushållsavfall, såsom matrester, enklare plast, tidningar och liknande, ska slängas i den gemensamma miljöboden. Det är viktigt att sortera och slänga avfallet enligt anvisningarna på skyltarna. Möbler, stora kartonger, vitvaror och annan elektronik får inte slängas här, utan ska istället transporteras till närmaste återvinningsstation. Endast bruna avfallspåsar får kastas i de bruna kärlen, och plast är strängt förbjudet i dem. Vid försummelse av detta åläggs kostnadsökningar, vilket i slutändan kan belasta hyresgästerna på grund av felaktig hantering.

Kärlen rengörs två gånger per år, och gemensamt ansvarar vi för att hålla miljöboden fri från skräp och andra föremål som inte hör hemma där. Om du ser skräp på golvet, vänligen släng det i rätt kärl.

 

FRÅGA: Jag har elbil hur gör jag då? (SKÄ)
SVAR: Idag är det enda området som stödjer elbilsladdning Södra Källtorp 1-7. Där kan man skaffa ett konto via Mälarenergi och använda deras app för att ladda på angivna platser. Tyvärr har vi för närvarande inte möjlighet att erbjuda fler områden med denna tjänst eftersom infrastrukturen inte finns på plats för att stödja detta.

 

FRÅGA: Hur är det med postlådor? (SK,SB,KU,AV,KL,GÄ,BH,SKÄ)
SVAR: Alla våra områden har någon form av postlåda som tillhör ens lägenhet eller postboxar. Dessa är uppmärkta med lägenhetens nummer/adress och inget annat. Om man vill sätta upp sitt eget namn går det bra, men man ska ta bort det vid avflyttning. Detta beror på att vissa inte vill ha sina namn synliga på dessa, så vi har valt att undvika att sätta upp namn på dem.

 

FRÅGA: Hur är det om man har hund/katt/fågel eller andra husdjur?
SVAR: Att ha husdjur i våra hem kan vara väldigt trevligt och behagligt men med det kommer också med ett ansvar, i alla våra områden strävar vi efter att djuren inte ska rastas på självaste området utan man får gå iväg från området så det inte blir kvar några exkrementer på områderna. Inomhus måste man vara noga att se till så djuren inte skadar vitvaror, golv eller annat i lägenheten, detta kan medföra att man blir ersättningskyldig om det uppstår skador, har man katt var extra noga så den inte klöser på väggar, lister, tapeter osv.

 

Om din fråga inte har besvarats här kan ni alltid kontakta oss på info@carpenterhus.se, och vi ska göra vårt bästa för att hjälpa er. Observera att denna mejladress är endast för frågor och inte för felanmälan. För felanmälan hänvisar vi till vår portal.

Tack för att du läste igenom detta.

 

Med vänliga hälsningar,

 

Teamet på Carpenter